שיח על
דומה ושונה

חינוך לערכים והכיתה
כקבוצה חברתית

פרקטיקת שיח על דומה ושונה

שיח כיתתי סביב דמיון ושוני בין התלמידים נותן מקום למגוון הזהויות ולרב גוניות הקיימת בכיתה. שיח כזה, המציג זהויות שונות ודעות מגוונות חושף את התלמידים לשונות אך גם למכנה המשותף בין בני האדם, ובכך ומאפשר להם לגבש את זהותם האישית לצד טיפוח ערך הסובלנות.

מטרות:

התאמה לגילאים:

כל הגילאים

מתי בשנה:

לאורך השנה

איך מתבצע?

כאשר נוצרת הזדמנות לשיח בכיתה בעקבות למידה נושאית או אירוע שהתרחש בכיתה או מחוצה לה, ניתן להכניס לתוך השיח בדיקה וחקירה של הדומה והשונה בין התלמידים.

דוגמאות לדמיון ושוני בהתייחס לרב תרבותיות, למגוון ולזהות של התלמידים:

  • דמיון ושוני בתא המשפחתי (משפחות חד הוריות/ משפחות עם הורות חד מינית/ הורים גרושים וכו’).
  • דמיון ושוני סביב אורחות חיים (דתיים- חילוניים/ מנהגים משפחתיים)
  • דמיון ושוני סביב תחביבים ותחומי עניין.
  • דמיון שוני סביב דעות ורגשות.

השיח הוא לא בהכרח העיקר בלמידה, אלא חלק ממנה או כהעמקה בלמידה. לדוגמה: אם בזמן שיעור מולדת בנושא משפחה ישנה התייחסות לסוגי משפחות,  ניתן לקשר את התוכן  מחוברת הלימוד באמצעות שיחה על  המשפחות הקיימות בכיתה.

אם בזמן הפסקה עלה ויכוח בין התלמידים על בחירת משחק בו ישחקו, ניתן לפתח את השיח ולבדוק מה התחביבים וההעדפות של כל אחד. לשים דגש על הדמיון והשוני ולתת לגיטימציה לכל מה שעולה.

עקרונות לשיח על דומה ושונה:

  • השיח צריך להיות מותאם לגיל התלמידים. בגילאים הקטנים לחפש ולכוון יותר לדומה ובגילאים הגדולים יותר לאפשר מקום לשונה.
  • הקפדה על כללים לניהול שיח כיתתי: מקשיבים לדברי החבר, לא מתפרצים, מדברים לפי תור, מגיבים בצורה מכבדת גם אם חושבים אחרת.
  • לתת מקום ולגיטימציה לכל הדעות שעולות בשיח.
  • לעודד תלמידים לדבר, לשתף, לשאול, להגיב.
  • המסר מהשיח צריך להיות שלכל אחד ואחת יש את הזהות הייחודית שלה, ובדיוק כמו שהיא ככה זה טוב. יש מקום למגוון ולשוני, יש מקום לדמיון.

לעוד דוגמאות והרחבה על פרקטיקת שיח על דומה ושונה:

“בית הספר שלנו הוא מעורב, יש בו תלמידים חילוניים ודתיים. ברגע שיש בי”ס מעורב אז החינוך לערכים הוא מאד בבסיס, כי מראש השקפות העולם הן שונות, בהקשר לאיך אני מביאה לידי ביטוי את היהדות שלי. באופן כללי אני חושבת שעם הקטנים את מחפשת את המשותף ואצל הגדולים מציפים גם את הקונפליקט זה עולה חזק מאד סביב יום כיפור- האם זה חג האופניים או חג בית הכנסת? מדברים על ההבדל בין ילדים דתיים וחילוניים. כל דבר כזה זה מקור לשיח של מאיפה זה בא”.

(שלומית, מחנכת כיתה א’, בי”ס קשת, ירושלים)

שיתוף:

אוהבים מה שאתם רואים?

רוצים לקבל עוד דברים טובים במייל?

הירשמו ונדאג שתישארו מעודכנים!
דילוג לתוכן