הבנת
גבולות

ניהול עצמי, שימור עצמי
ומניעת שחיקה

פרקטיקת הבנת גבולות האחריות – "לא הכל באחריותי"

התמודדות עם ילדים מאתגרים יכולה לגבות אנרגיות ומשאבים רבים מהמחנכת ולהיות מתסכלת מאד. התנהגות הילד קשורה בגורמים רבם שאינם בהכרח קשורים לבית הספר ויכולת ההתמודדות של בית הספר והמחנכת היא מוגבלת. הבנה של המחנכת כי לא הכל באחריותה וביכולתה לשנות, מסייעת לה להתמודד עם המורכבות והקשיים ולשמור על עצמה משחיקה נפשית ורגשית.

מטרות:

מתי בשנה:

לאורך השנה, על פי צורך

מה הכוונה?

המחנכת פוגשת את הילדים לתקופת זמן מוגבלת, ובמסגרת מוגדרת ומוגבלת של בית הספר. על אף התפיסה כי המחנכת אחראית לטיפוח הוליסטי של הילד, דאגה לרווחתו הנפשית והאישית ולהתפתחותו האישית, המחנכת היא אינה האחראית הראשית והיחידה לכך, אלא היא משתלבת בתהליך החיים של הילד, אותו מנהלים הוריו.

כאשר המחנכת מטפלת במקרים של ילדים מאתגרים, עליה להבין כי לא הכל באחריותה, וכי ישנם דברים שהיא אינה יכולה לשנות, גם אם תעשה את כל המאמצים האפשריים.

באחריות המחנכת להבחין בתהליכים שקורים לה בעקבות הטיפול בילד, ולוודא כי הטיפול בילד אחד אינו גורם ל”הזנחה” של שאר ילדי הכיתה. באחריותה לשמור על עצמה ועל הכוחות שלה לטובת כל ילדי הכיתה.

במידה והטיפול בילד אחד או מספר ילדים בכיתה גובים מהמחנכת מחיר רגשי ונפשי, כדאי לפנות לעזרת המנהלת והיועצת ויחד להבין מהם גבולות האחריות הסבירים לטיפול בילד, מה ביכולתה ובאחריותה של המחנכת ומה לא.

“מרוב שחשוב לי כל ילד, בגלל ילד אחד הגעתי להתמוטטות נפשית. הוא נהג לשקר לעיתים תכופות, תככן, היה לי מאתגר עם ההורים שלו, נלחמתי כדי לעזור לו. הוא היה במקום לא טוב, גם מבחינה חברתית בכיתה. במשך שנה נאבקתי עליו. המנהלת אמרה לי: ‘זה לא שלך’, אבל זה כן היה שלי, זה ילד שלי.  לא יכולתי לשחרר את זה, היה לי חשוב איך זה נתפס מול התלמידים.

לקחתי את זה באופן אישי עד שהגעתי להתמוטטות, בסוף הוא עבר בית ספר. מרוב שלקחתי את זה כל כך ללב ומרוב שניסיתי לעזור לו זה לא עבד. זה הגיע לרמה שאמרתי שזה או אני או הוא“.

(מחנכת כיתה ד’, באר שבע)

אני צריכה להבין שיש צדדים שאני לא יכולה לטפל בהם. שאין לי את הכלים לעבור את המחסום שיש לילד. יש דברים שאני  בסך הכל מורה ומחנכת ולא פסיכיאטרית או פסיכולוגית ויש ילדים שצריכים את הדברים האלה. ובמקרים כאלה אז אני מסתפקת  בזה שהצלחתי לבנות איתו קשר והוא חלק מהכיתה.

אני צריכה להסתכל על עצמי ולהבין את הגבולות שלי כמורה. זה המון ולפעמים זה לא מספיק. צריך רגע לשחרר את השלמות הזאת. למרות הרצון הטוב לא תמיד אפשר להתמודד עם כל דבר שמגיע”

 (נדואה, מחנכת כיתה ב’, בי”ס נווה שלום, נווה שלום)

להבין שלא תמיד הכל באחריותי ואני לא יכולה תמיד להציל את העולם. להגיד לעצמי שעשיתי את מה שאני יכולה וזה מספיק”.

(ליאת, מחנכת כיתה ד’, בי”ס אלומות, באר שבע)

שיתוף:

אוהבים מה שאתם רואים?

רוצים לקבל עוד דברים טובים במייל?

הירשמו ונדאג שתישארו מעודכנים!
דילוג לתוכן