משוב
חיובי

ראייה ותכלול
הוליסטי של הילד

פרקטיקת משוב חיובי, ממוקד ומיידי

מתן תשומת לב ומשוב חיובי על התנהגות בעת ההתרחשות ממקד אצל המחנכת את תשומת הלב להיבטים שונים אצל התלמידים. מתן משוב מחזק את המודעות אצל המחנכת להתייחס לכל התלמידים, לא רק לילדי “הקצה” . משוב ממוקד ומיידי מאפשר הכוונה והדרכה מתמשכת ורלוונטית, ולא רק בהסתכלות לאחור ובמרחק זמן. המשוב מחזק אצל התלמידים את התחושה שרואים אותם ומתייחסים אליהם ובכך מחזק את הקשר והרגשת הבטחון בין התלמידים למחנכת.

מטרות:

התאמה לגילאים:

כל הגילאים

מתי בשנה:

כל השנה

איך מתבצע?

מתן משוב ממוקד לתלמידים על התנהגות ספציפית, לימודית, חברתית או אישית, בזמן שהיא מתרחשת. (לעומת משוב שניתן במרחק זמן, במסגרת שיחות אישיות או מפגשי הורים).
הכוונה היא עצירה והתייחסות במילים חיוביות להתנהגות.

המשוב המיידי הוא ספונטני ולא מתוכנן, והוא ניתן לאור הדברים שקורים במהלך היום.

מילות המשוב צריכות להסביר לתלמיד על מה הוא מוערך. לא רק לומר “כל הכבוד”, אלא לתאר את ההתנהגות המוערכת. למשל: “אני רואה שאתה כותב בכתב מסודר”, “אני רואה שהיום אתה מתאמץ כדי לסיים את המשימה”, “ראיתי שחלקת עם החברה את האוכל שלך היום, כל הכבוד”.

חשוב לשים לב שהמשוב ניתן לכל התלמידים ומתבצע באופן שווה, ולא חוזר בעיקר אל מול תלמידים בודדים מתוך הכיתה.  

“אני לפעמים לא מספיקה אפילו להחליף מילה אם ילדי האמצע, כי הם כל כך בסדר. אני מנסה להתייחס אליהם במהלך השיעור. אני משתדלת לעבור כשהם עובדים, ולהגיד להם משהו שמראה שראיתי אותם. זה גם מכריח אותי לשים לב לדברים האלה. זה נשאר בסוף. זה עוד דרך בשבילי לראות ולשים לב. כשאת בכזאת רמת מודעות גבוהה מאד, בעצם הרבה פעמים את לא צריכה לעשות מבחן – את רואה איך הילדים לומדים, אם אמרת לו ונתת לו משוב, וגם כתבת לעצמך את זה, אז לא צריך לבחון אותו עכשיו”.

(ליאור, מחנכת כיתה ג’, בי”ס הניסויי ירושלים)

משוב מגיע במהלך כל תקופת הלמידה. אני צריכה לתת להם משוב מידי. למשל אני בודקת להם את העבודות ואני מסמנת להם – מה צריך באותו רגע לתקן, אם יש שגיאות כתיב, אם יש רווח בין המילים. וכמעט כל יום אני חוזרת על המנטרה: “אנחנו כאן ללמוד, מותר לטעות, מותר לא לדעת, הכי חשוב זה להתאמץ ולהשתדל“.

(מחנכת כיתה ב’, באר שבע)

שיתוף:

אוהבים מה שאתם רואים?

רוצים לקבל עוד דברים טובים במייל?

הירשמו ונדאג שתישארו מעודכנים!
דילוג לתוכן